lauantai 21. helmikuuta 2015

PUTKIRULLAILUA

Johan on taas viikko mennyt nopeasti… Oon ollut tosi väsynyt ja sen myötä blogin päivittäminen on jäänyt. Pahoittelut! Tämä viikko on ollut tanssin ja joogan täyteinen, olen käynyt kahdella Jazz-tunnilla, yhdellä House-tunnilla, yhdellä balettitunnilla, kahdella Kundaliinijoogatunnilla ja tänään on vielä vuorossa Afroilua. Vaikka olenkin ollut väsynyt, uskon, että kun pääsen tähän uuteen viikkorutiiniin kiinni, löydän hyvän balanssin liikkumiselle ja levolle. Mukaan rutiiniin tulee itse asiassa vielä yksi House-tunti, tanssikoulu Saiffa oli nimittäin tämän viikon talvilomalla. Nuo muut tanssitunnit käyn Helsingin Tanssiopistolla. 
Ojentelun, ryhdin pitämisen, isolaatioiden, jackingin, loikkimisen sun muun takia mun alaselkä ja jalat on olleet koko viikon aika jumissa. Oon venytellyt kotona ahkerasti, ja eilen Monna veti mulle salitreenin sijaan putkirullailutreenin!


Kerroin Monnalle, että takareidet on kireät kuin viulunkielet ja että mun terveen, eli vasemman jalan pohje tuntuu olevan totaalijumissa. (Oikea jalkani operoitiin ollessani kahden viikon ikäinen vauveli. Sen pohjelihakset ovat surkastuneet lähes olemattomiksi…) Keskityttiin siis erityisesti jalkoihin, mutta rullailtiin läpi myös selkä, kyljet ja rintalihakset, jotka ovat myös olleet tanssi- ja joogatunneilla kovalla koetuksella. Tehtiin ensin lyhyt alkulämmittely juoksumatolla, ja sen jälkeen rullailtiin n. 45 minuuttia. Aloitettiin sellaisella tasaisella, pehmeähköllä Foam Roller-rullalla, mutta reisiin ja pohkeisiin pureuduttiin vielä erikseen nystyräisellä hierontarullalla. AUUUUTS!!! :D

Kuva via putkirullaus.fi
Tuli kyllä syvät joogahenkitykset tarpeeseen käydessäni tuolla söpön värisellä nystyrämöhköllä läpi sivureisiä. En todellakaan voinut laittaa koko kehon painoa rullan päälle, vaan rullailin menemään toinen jalka maassa. Monna kertoi, että kivun tuntuminen on täysin normaalia, ja se helpottaa rullaus rullaukselta (totta!). Varsinkin lihaskalvojen kiinnityskohdat huutavat hoosiannaa nystyröiden pyörähtäessä niiden yli. Kipua ei kuitenkaan saa tuntua liikaa! Silloin lihas jännittyy, ja rullailu voi vaurioittaa lihasta. 


Nauratti tuossa äsken, kun tutkailin jalkojani… Juuri, kun surffilaudan kantamisesta aiheutunut jättimustelma lonkassa on parantunut, nyt on sitten sivureidet sinipunatäplikkäät! Saan tosi helposti mustelmia ja niiden parantuminen kestää kauan. Oh well, onneksi ei ole vielä minihamekausi. ;) Multa löytyy kotoa isohko, tasainen Foam Roll, mutten ole kauhean ahkerasti sitä käytellyt. Nyt, kun tiedän miten hyvää kehonhuoltoa rullailu on, niin ehdottomasti otan sen mukaan mun liikuntaviikkoon. Mietin myös nystyrärullan hankkimista, aloittelen nyt kuitenkin tuolla tasaisella. Jos saan pidettyä rullarutiinia reippaasti yllä, niin sitten annan itselleni luvan hankkia uuden välineen!

Kuinka paljon turkoosia on liikaa…?! ;)
Ihanaa lauantaita, pus!!!

Photobucket


2 kommenttia:

  1. Turkoosia ei voi koskaan olla liikaa :D Määki haluaisin alottaa ton rullailun, ku en keksi mitään muutakaan jolla sais (mahollisesti) mun kaikki stressijumit niskasta löysemmiksi. Onko se rullaus sellanen yksinkertanen juttu mitä vaan pittää jaksaa tehä vai onko se parempi tehä jonku ohjauksessa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heipsu Hilla! No mä oon samaa mieltä, turkoosi on ehdottomasti mun voimaväri!!! :D Mä mietin, että onkohan toi putki- tai hierontarulla väälttämättä se kaikista paras vaihtoehto niskajumien taltuttamiseen… Ne on meinaan aika isokokoisia, ja esim. trapetsiukseen ja niskaan voi olla hankala päästä pureutumaan kunnolla. Toki usein niskan alueen jumit on lähtöisin esim. lapojen välin, keskiselän sekä rinta- ja olkalihasten kireydestä, joten eipä rullailusta ainakaan haittaa ole! Onhan sulla hyvä tyyny? Finlaysonin "säädettävä" täyttötyyny + selällä nukkumisen opettelu on tuoneet tosi ison helpotuksen mun omiin niskavaivoihin! :) http://www.finlayson.fi/tuote/ultra-muotoiltu-täyttötyyny/32500-0008-01-10/

      Poista