sunnuntai 3. elokuuta 2014

PETOLLINEN KANAN PAISTILEIKE

Ostin perjantaina innoissani lihatiskiltä kilon verran kananpojan paistileikettä. Hinta oli mielestäni varsin kohdillaan, 7,50 €/ kg. Halusin kokeilla nyhtökanareseptiä, johon tuo kyseinen kanan osa, eli reisipala sopii täydellisesti. (Kariniemen sivuilla kerrotaan: Paistileike leikataan broilerin reisiosasta, joka koostuu useammasta pienestä paistista. Paistiliha on maukasta ja myös mehevää, koska siinä on myös rasvaa.) Perjantaina sitten hauduttelin kanan paistileikkeet hiljaksiin uunissa bbq-valkoviinietikka-Sambal Oelek -marinadissa. Puolet syötiin samantien, puolet (+ yli puoli litraa paistaessa irronnutta nestettä) säästin lauantaille. Eilisen salitreenin jälkeen maistuikin sitten etikkavedessä keitetty riisinuudeli & paistileikkeet. Vasta tänä aamuna lisäilin eilisen ruokailut Kalorilaskuriin, ja ihmetys oli suuri. En ollut ehtinyt kirjata läheskään koko päivää, kun huomasin, että laskuri oli jo heilahtanut plussakaloreiden puolelle…



Mitä ihmettä, enkö muka ollut merkannut liikuntaa? Olin. Aloin selata ruokia läpi yksitellen, ja voihan ryönä, 200 g herkullista kanan paistileikettä tömäytti päivääni yli 1200 kcal! En voinut kuvitellakaan, että tuo uusin kanaherkkuni olisi NOIN petollinen.

EDIT: Huom, lue TÄMÄ!

Tosin piirakkanihan on pielessä hiilareiden kohdalla. Päivän pahimmat, eli "turhat" = tulevaisuudessa tarkkailtavat hiilaripommit kertyivät riisinuudeleista (41 g) ja gluteenittomista maissinäkkäreistä (23 g).


Tuossapa vähän vertailua kanan eri osien sisältämistä proteiineista, hiilareista ja rasvasta. Tästä lähtien pysyttelen siis pääosin rintafileissä.

Oh well, mitä tästä opin? Ainakin sen, että tuo Kalorilaskuri on erittäin opettavainen ja käyttökelpoinen apuväline.
EDIT: Eikä aina ihan paikkansa pitävä, sillä kuka tahansa voi lisätä ruokia ja ruoka-aineita. Joskus sattuu virheitä! :)
En listaa milligrammalleen kaikkia syömisiäni, mutta kyllä tämän aamun leuan loksahtaminen taas osoitti sen, että jos haluan painoni putoavan, joudun tarkkailemaan mitä syön. En haluaisi olla kalorikyttä, mutta valitettavasti niiden tarkkaileminen on paras keino saada kiloja alas, joten ainakin tässä vaiheessa Laihisraivarointia on siis pakko kytätä! Ja koska olen myös alkanut liikkua aktiivisesti, on tärkeää, että saan niitä kaloreita kuitenkin tarpeeksi. Tarkoituksenani ei nimittäin missään tapauksessa ole näännyttää itseäni, muttei toisaalta myöskään treenin varjolla pistellä poskeeni mitä ja milloin sattuu! Että näin.

Nyt rupean valmistautumaan iltapäivän Cooper-juoksuun tankkaamalla ja lajittelemalla kirppisvaatteet (…vihdoinkin)! ;)
EDIT: En edelleenkään saanut lajiteltua niitä, enkä myöskään juossut Cooperia. Sensijaan pesin keittiön, ja makasin riippumatossa viimeisestä lomapäivästä nauttien! ;)

Photobucket

7 kommenttia:

  1. Voiko tuo nyt ihan oikeasti pitää paikkansa paistileikkeen osalta? Itse käytän Kiloklubia ja siellä sadassa grammassa kananpojan paistileikettä on 150kcl, eli 200g määrässä on 300kcl.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä katsoin kanssa MyFitnessPal:stä ja siellä noin 100g (4oz) olisi 250kcal.

      Poista
  2. Kylläpä heittää nuo energiamäärät!

    VastaaPoista
  3. Kaveri kanssa kommentoi FB:ssa, että tuossa lukemassa on virhe! Tutkin asiaa, mutta toivon että on, niin voisin hyvillä mielin jatkaa kanan paistileikkeellä herkuttelua!!! :)

    VastaaPoista
  4. Ei taatusti pidä tuo paikkaansa. Esim. Kariniemen paistileike (maustamaton) 150 kcal/100g. Kyllähän nyt jo järkikin sanoo ettei voi olla yli 1000 kcal.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Anonyymi! Ei, järki ei sanonut, ettei voi pitää paikkansa! Mutta oikeassa olet, ei pidä paikkansa. Palautan paistileikkeen maineen hetimmiten! :D

      Poista
  5. Proteiinit ja hiilihydraatit sisältävät 4 kilokaloria energiaa per gramma, rasva 9 kilokaloria. Missään muualla sitä energiaa ei ravinnossa piilossa ole kuin noissa perusravintoaineissa, joten kilokalorit voi laskea ihan helposti itsekin. Tuossa taulukossa se on jo valmiiksi laskettuna: 152 proteiinikaloria, 0 hiilarikaloria ja 144 rasvakaloria eli yhteensä 296 kilokaloria per 200 gramman annos. Tuo kalorilaskuri/taulukko mitä käytät ei näköjään ole minkäänlainen laskuri lainkaan, vaan Energia-sarake sisältää hatusta vedettyjä, ei-laskennallisia lukemia joka ikisen raaka-aineen kohdalla. Todellisen energiamäärän saat kun plussaat yhteen P/H/R -sarakkeiden kalorit.

    VastaaPoista